Sila Baca Ini Dahulu!!
kepada anda yang akan membaca sila bekal kan bakul di sebelah kiri anda kerana KEMUNGKINAN kamu akan muntah hijau kerana keperasanan tahap dewa tentang diri aku SENDIRI :)
SO, KALAU TAK SUKA BACA, JANGAN GATAL-GATAL NAK TERUSKAN MEMBACA YEAH :)

Sunday, April 22, 2012

kita orang melayu TERLALU BODOH!


hokey.. oleh kerana sekarang tengah kecoh pasal "samseng" yang memukul beberapa orang pelajar kat dataran haritu berikutan mogokan pelupusan PTPTN (dah macam pelupusn sampah lak)

gua pon buat beberapa research 
(well, tu kan hobi gua.. menyelidik sesuatu kisah yang dah berlalu.. baru lah kita boleh nampak siapa betul siapa salah) 

then, ini yang gua dapat....

memula bila gua tengok video ni MEMANG GUA MARAHKAN MAHASISWA & SISWI NI!!!! tapi... bila di fikir kan balik mereka masih mentah.. mereka terlalu ikutkan perasaan...

bukan salah mereka, itu sifat semulajadi seorang remaja...

memberontak.. melawan.. nak suara mereka di dengari.. ikut perasaan...

heyyyy! kau tembak mereka sekali pon mereka belum tentu babe nak berubah... belum tentu mereka ni akan "transform".. 

tak payah carik jauh... tuh hahhh! diri sendiri... cukup dah ada jawapan segalanya. tolong dan mohon jangan bercakap seperti kamu tu "tak pernah" lalui kehidupa sebagai remaja. kalau kamu sendiri tak pernah lalui gua rasa kamu tak kan sebaik sekarang.... kann ?

hokey berbalik kepada cerita tadi.....

gua rasa ada buruknya dan baiknya..

buruknya of coz merosak kan pemikiran orang ramai, jangan kata pemikiran mungkin juga pemandangan.. 

"dari kau melepak macam tu baik ko prepare tok final"

yess! memang betul semua kata orang ni...

tapi mungkin mereka ini hanya ingin suara mereka di dengari..... WALAUPON jalannya adalah salah...

tapi........

apa yang gua tak puas hati......

si samseng yang tugasnya "munyuruh" mereka pulang........

hey, rata-rata mereka ni golongan dewasa.. berbadan besar.. harta berkoyan dalam perut.. muka sehabis bengis.. garang seperti seorang bapa tapi malangnya.... budi bahasa takde...

memang lahhh memang tindakan mereka bagus "UNTUK MENYURUH MEREKA BALIK"

tapi betul dan kena kah caranya braderrr ???!

adakah dengan tendangan tumbukan.. sepakan pukulan tu dapat menurunkan ego golongan remaja ???

tak ada cara yang lebih sehat untuk kamu meminta golongan "pemberontak" ni untu pergi ????

adakah malaysia memang suka mengamalkan sistem "KEGANASAN" ??

adkah mungkin ibu ayah anda langung tak pernah mengajar anda untuk menyelesaikan sesuatu itu dengan penuh budi bicara ??

mungkin kah anda tidak sempat untuk menuntut ilmu "SALING MENGHORMATI?"

atau mungkinkah brader lupa tentang "ke makmuran" ????

gua tak nak cakap banyak... you all semua dah besar pandai menilai sesuatu yang buruk... bagi gua masing2 ada pandangan.. masing2 berhak bersuara...

so ini suara gua :)

" apa lah masalah dengan yang samseng tu ? seriously sangat menampak kan diri merek seperti "GILA" gua tau memang lah tak salah untuk kita semua nak menghalau mereka dari terus merosak kan "pemandangan" persekitaran kuala lumpur. tapi dia fikir tak apa yang ia buat tu jugak tak merosakan pemandangan keee?? bukan takan merosak kan pemandangan tapi merosak kan harta benda org sekali.. seriously tak ada jalan yang baik ke untuk solve kan this problem ? perluke dengan adanya kedatangan samseng dan memukul mereka ???? seriously gua tak nak tau siapa salah dan siapa yang betul... tapi apa yg gua nak cakap sekarang yang samseng tu pon kononnya datang nak membetulkan keadaan pon tak betul! apa cita ? mahasiswa dan siswi tentu2 salah.. sebab mereka muda dan terlalu ikut kan perasaan.. tapi yg sebagai org yg di hantar untuk 
"balik" cuba cerminkan diri... adakah ini sesuatu yang boleh kita semua jadi kan contoh yg baik untuk mereka yang sudah "terpesong jauh" ni ??? jadi jangan salah kan golongan muda sekirannya mereka sendiri terlalu ikutkan perasaan dan takde langsung moral dan akidah yang baik :)

= jika kita membakar kuih, tiba-tiba kuih kita tidak seperti ap yang kita bentukan atau mahukan, cuba tengok pada acuan. mungkin ada kerosakan pada acuannya :)

SEKIAN!

1 comment:

GadisAntik said...

org yg bangang je sokong ptptn dimansuhkan. agaknya nanti dorg bayar pakai bulu dorang kut nanti. pftttt